Monday, November 10, 2014

2nd and 3rd Appoinment @ LPPKN

Assalamualaikum wbt

3 November 2014

As scheduled, kami telah ke LPPKN untuk temujanji kami yang kedua dengan LPPKN on monday. Appointment ini telah dibuat pada CD31. Untuk mereka yang punyai kitaran haid yang normal which is about 28 days patut appointment perlu dibuat on CD21 untuk ambil darah untuk cek hormon progestron level (Hope I got this info right) tapi since my cycle adalah lebih panjang (35-40days) my CD21 jadi lewat sedikit la.

So....Seperti yang saya sedia maklum appoinment pada hari tersebut adalah untuk ambil darah saya untuk cek progestron level dan sperm analysis untuk en Husband. However, I wasn't told pada appointment yang lepas that I will also undergo pap smear procedure. Jadi terkejut sedikit la dan kurang bersedia..tapi ikut je la apa yang nurse suruh.

The pap smear procedure was done di LPPKN sendiri cuma sample yang diambil di hantar ke makmal luar untuk di analyse. Prosedurnya lebih kurang macam HSG cuma kali ni sample di ambil sekitar pangkal rahim, tidaklah masuk sampai ke dalam. Prosesnya tidaklah sakit, alhamdulillah. Tapi, I was told by the nurse yang pangkal rahim saya terluka mungkin kesan daripada HSG. Harapnya ia tidak memudaratkan dan berbahaya..huhu..

For the Sperm Analysis pula, En Husband di arahkan untuk masuk ke dalam satu bilik untuk cuba keluarkan sperm. Isteri dibenarkan masuk kalau ada yang nak membantu :D

Alhamdulillah, semua prosedur untuk kami berdua selamat dijalankan. However saya dan suami kurang berpuas hati dengan sensitiviti staff di sana dalam proses menguruskan prosedur2 yang perlu dijalankan. Contohnya seperti bila turn suami untuk masuk ke bilik untuk keluarkan sperm, nurse tanpa cover-cover panggil suami dan beri tabung unutk isi sperm dan bagitahu ap perlu di buat sedangkan di kawasan berhampiran ada pesakit-pesakit lain, jadi en husband sedikit malu la. Begitu juga dengan ketika saya menjalani pap smear, tengah-tengah nurse ambil sample (which means saya dalam posisi yang malu untuk dilihat oleh orang lain) ada patient yang lain tiba-tiba termasuk..yes mungkin tak sengaja tapi that shouldn't happen. Yes mungkin betul saya tak boleh harapkan layanan seperti private hospital tapi still ini isu yang agak sensitif jadi saya rasa mereka patut lebih aware tentang perkara ni walaupun bagi mereka benda-benda  ni biasa since setiap hari they are dealing with this kind of case.

Itu sahaja yang kami jalani di LPPKN for that day dan kami diberi appointment on 10th november untuk berjumpa doktor where the doctor will explain result yang diperolehi daripada ujian-ujian yang dibuat dan discuss on the treatment.

kos untuk ambil darah untuk cek hormon dan pap smear = RM39
kos unutk sperm analysis= rm25
total cost = RM64


10 November 2014

today, we went to see the doctor at the LPPKN. A bit nervous jugak nak jumpa doctor, risau takut ada result yang mengecewakan, tapi at the same time tak sabar jugak sebab nak tahu apa result daripada ujian-ujian yang dibuat. Saya cuba persiapkan diri sendiri untuk sebarang keputusan yang akan diberitahu.

The doctor in charge di LPPKN Nusajaya is Dr Azimah, generally saya rasa dia seorang yang baik dan mudah untuk dibawa berbincang dan I guess setelah berpengalaman kendalikan bermacam-macam kes ttc, dia macam boleh faham dan agak perasaan ttcian. Itu apa yang saya nampak after pertemuan pertama kami. Alhamdulillah for the nice doctor.

So doctor explain result satu persatu untuk saya dan suami. Tak perfect, ada kekurangan here and there on both of our sides tapi Dr cakap tiada problem yang terlampau besar. Rezeki belum ada. However, antara perkara yang saya agak risau adalah if saya ada cyst or pcos. Ye lah, period saya tidaklah sangat regular dan normal dan sometimes saya ada sengugut which antara symptoms to pcos. So, I asked the doctor sama ada saya ada atau tidak dan macamana saya nak tahu if saya ada masalah tersebut. Dr cakap actually saya memang dah kearah pcos means dah ada cuma belum tahap teruk, sebab based on the hormon result, hormon saya tidak seimbang. I dont really understand semua terms-terms yang doctor mention tapi basically untuk seorang wanita yang normal, nisbah hormon levelnya adalah FSH:LH = 2:1 tapi mine was 1:1.. huhuh... kalau dah tahap teruk nisbah hormon is 1:2. I was a bit keciwa at that time, tapi still boleh dikawal..saya ada terbaca a few post on other ttcian's blog tentang pcos dan since saya rasa macam I have some of the symptoms, saya macam agak bersedia about this. Alhamdulillah at least bukan tahap yang teruk dan masih ada peluang untuk kami. Nampaknya nak kena buat study lebih detail on Pcos.

Selepas dr explain tentang result we discussed on the treatment. Di LPPKN usually memang mereka akan suggest untuk iui selepas investigate. Me and husband setuju je untuk teruskan dengan IUI. However, since saya sekarang sedang period on D4 already tak dapatlah nak proceed IUI unutk cycle kali ni memandangkan untuk IUI, patient perlu makan clomid bermula D3. Saya macam agak kecewa actually sebab nak cepat-cepat buat treatment siap cakpa dengan DR D1 saya memang spotting yang sangat sedikit, beberapa titik j.. kot-kot la kan tak consider as period lagi time tu..hihihi...terus kena nasihatkan dengan Dr and nurse ttc ni tak boleh rushing-rushing..kena follow the flow dengan tenang tak boleh ghairah sangat nak cepat-cepat.. Insaf terus..Yes betul, membazir je kot kan kalau buat tapi cara salah. Jadi saya haruslah belajar untuk lebih tenang dan jangan terlalu push dan fikir dengan berat. Dr cakap usually mereka yang berjaya conceive adalah mereka yang relax-relax je jalani treatment.

Kesimpulannya, saya akan mula ambil clomid untuk IUI on next cycle tapi nurse dah bagi clomid siap-siap untuk dimakan on D3 next cycle.

Doctor ada juga advise on pemakanan untuk tingkatkan kesuburan kami suami isteri..untuk lelaki Doctor suggest untuk stop makan makanan dan minum berasaskan soya dan doctor galakkan ambil pemakanan sunnah macam kurma dan delima untuk suami isteri. Docotr also suggest to take evening primrose oil (EPO) untuk isteri. Ada terbaca tentang epo ni dalam blog ttcian tapi tak search lebih detail..tapi since saya dah nak start dengan treatment dr cadangkan untuk tak ambil dulu EPO, mungkin boleh start lepas IUI nanti.

Kos clomid 14biji = RM54.60
Di resit tulis Yuran Ulangan (tak sure untuk apa tapi I assume untuk jumpa Dr) =RM10
total cost = 64.60

Thats it untuk appointment bulan ni, will be going to the LPPKN again untuk TVS selepas ambil clomid in the next cycle. IN the mean time harus berusaha naturally disamping doa berganda-ganda dan banyak-banyak sedekah. Moga Allah permudahkan dan dekatkan dengan rezeki yang dinantikan ini, insyaAllah.

Till then, insyaAllah

May Allah Bless~

2 comments:

  1. Hi ngkhoo shoot, me pun diagnosed as pcos..tp x teruk la..period cycle mmg pjg 35-40days,hormon x balance..pernah try clomid 3 cycle..but failed..nevermind..plan nak wat IUI..n tgh consider nak g LPPKN..may be next yr,insyaAllah

    ReplyDelete
  2. hi umi sufi...:) thanks sudi menjenguk blog sunyi sepi ni..hihi.. sama la kita kan.period saya pon pnjng dlm 35-40days..huhu..xpela kita cuba la yg terbaik kan. try la umi sufi pg LPPKN, stakat ni saya rasa ok. umi sufi sebelum ni pergi klinik @ hosp mana ye?

    ReplyDelete