Friday, October 31, 2014

Dream Big

Assalamualaikum wbt

Saya adalah seorang graduan sarjana..Just like everybody else..saya punyai impian dan cita-cita tentang kerjaya saya. Sejak pulang dari ke Malaysia saya memang bercita-cita unutk teruskan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi dan dalam masa yang sama mencari peluang untuk mulakan kerjaya yang saya impikan.

However, selain dari beberapa sebab-sebab lain..being a ttcian juga telah membuatkan saya sedikit berfikir mengenai kerjaya saya.. Sejujurnya ttc bukanlah sebab utama saya bercadang untuk tidak meneruskan hasrat saya dalam mengejar cita-cita tersebut..namun ttc plays a very big role dalam keputusan ini.

Sejak berttc, saya berazam untuk mengurangkan stress dan cuba organize kehidupan saya dengan sebaiknya..which means..makan seimbang secukupnya, rehat yang secukupnya, excercise yang secukupnya also aktiviti kerohanian yang secukupnya.

Going for a treatment juga memerlukan masa yang banyak dan masa yang tidak menentu which akan jadi sedikit sukar untuk mereka yang bekerja tetap dan ada komitmen yang banyak.. Bukan la saya maksud kan yang mereka bekerja dan ada komitmen tidak dapat fokus pada treatment...in fact most of the ttcian bekerja dan mereka dapat organize diri mereka dengan lebih baik..Tapi saya lebih kenal diri saya..I dont think I can manage untuk fokus pada treatment ini sementara saya ada banyak komitmen. My prioriti for now adalah family dan ttc..

However saya juga bukan lah seorang yang suka duduk-duduk saja. Dalam beberapa bulan tinggal di rumah pon saya dah rasa diri sangat useless tak buat apa-apa dan rasa diri tidak berkembang. I sometimes feel sad because of this. Siting at home alone doing nothing pon boleh menyebabkan stress. Since graduated I never worked jadi saya always wanted to have the experince gaining my own money and have my own income. And of course..to make sure that perjalanan ttc saya berjalan smoothly, I think kami perlu cari extra income dan tak boleh depends sepenuhnya on my husband (walaupon en Husband selalu cakap jangan risau pasal duit everytime I mention that kos ttc ni mahal) . So, I start to plan with my husband something that I can do yang tidak menganggu fokus saya pada ttc.. mohon doa semoga everything went well dan I can do something yang beri manfaat, insyaAllah.

Saya sebenarnya mengalami masalah sukar untuk menerangkan kepada mereka yang bertanya apa yang saya buat sekarang dan kenapa saya tak teruskan dengan cita-cita saya atau mencari apa-apa pekerjaan..Its either susah nak explain atau susah untuk orang lain faham dan terima. Kalau ada ibu-ibu yang berhenti kerja sebab nak jaga anak mungkin lebih senang untuk difahami. tapi to explain that you are staying at home untuk fokus berttc saya rasa sedikit sukar. Bagi most of the people, ruginya belajar tinggi-tinggi tak bekerja.. also..most people think that sementara tak ada anak ni la kita nak kerja cari duit, cari pengalaman. Well...untuk orang yang easily conceive mungkin la kan.. But for me it is not that simple..dan untuk terangkan that you are not working because you are on ttc is not as simple as saying sebab nak jaga anak-anak (tak ada niat untuk rendahkan ibu-ibu yang tidak bekerja untuk jaga anak..I always adore moms yang jaga anak-anak di rumah..I know it is also a tough decision to make. tapi I find it easier to explain). It is sad enough that you have to gave up your dream tambah lagi sedih to explain to people about this.

WhatSoEva~ Gotta do what you gotta do.... perlu buat apa yang dirasakan perlu..only to Allah I seek for guidance..semoga setiap keputusan dan tindakan yang di ambil membawa kepada kebaikan, insyaAllah. insyaAllah Put trust in Allah..Kalau kita rasa itu yang terbaik moga Allah berkati dan permudahkan :)




Till the, insyaAllah

May Allah Bless~

No comments:

Post a Comment